VM 2014 skabte TV-rekorder efter første runde

0

VM 2014 er rekordernes slutrunde, når man kigger på TV-tallene verden over. Aldrig har så mange set VM-kampene i lande som Brasilien, Japan og Tyskland.

VM 2014 har budt på masser af mål og dramatik, og så kan slutrunden også bryste sig af, at have slået et hav af rekorder, når det gælder TV-seere.

Åbningskampene nåede nye højder på seertal i lande som Brasilien, Japan, Tyskland, Storbritannien, Argentina, Frankrig, Holland, Kroatien og Italien. Også i den fransk-talende del af Belgien blev der slået rekord.

Seertallene har også afsløret en eksplosiv stigning i USA, Canada og Australien, hvor VM i fodbold for alvor er kommet ind under huden.

Her er nogle af rekorderne for åbningskampene ved VM 2014:

Brasilien - Kroatien:

- 42,9 millioner så TV Globo i Brasilien - den mest sete sportsbegivenhed i 2014.
- 1,5 millioner så HTV2 i Kroatien. Det største tv-publikum i 2014.

Spanien - Holland:

- 7,2 millioner så Ned1 i Holland. Det højeste antal seere siden 2012.
- 9,3 millioner så BBC1 i England. Det er det højeste seerantal fredag aften primetime i 2014.

Chile - Australien:

- 2,3 millioner så SBS klokken 8 i Australien. Det tredjehøjeste antal seere for en sportsbegivenhed i 2014. Det var samtidig flere seere end ved mændenes finale ved Australian Open.

Elfenbenskysten - Japan:

34,1 millioner så NHK klokken 10 - dobbelt så mange som den næststørste sportsbegivenhed i 2014.

England - Italien:

- 14,2 millioner så BBC1 i England. Det højeste antal seere i år.

- 12,8 så RAI 1. Ligeledes det højeste antal seere i år.

Schweiz - Ecuador:

- 2 millioner så SRG i Schweiz. Det er det største antal seere ved et sportsevent i 2014.

Frankrig - Honduras:

- 15,8 millioner så TF1 i Frankrig. Ligeledes det største antal seere ved et sportsevent i 2014.

Argentina - Bosnien-Hercegovina:

- 6,9 millioner så Canal 7 i Argentina. Det højeste antal seere for et sportsevent i 2014.

Tyskland - Portugal:

- 26,4 millioner så ARD i Tyskland. Det vil sige 85 procent flere seere end ved den næststørste sportsbegivenhed i 2014.

Ghana - USA:

- 11,1 millioner så ESPN i USA. Det er rekordhøjt for en VM-kamp i USA.

Belgien - Algeriet:

- 2,2 millioner så Canvas i Belgien. Den anden mest sete TV-udsendelse nogensinde i den hollandsk talende del af Belgien.

- 1,5 millioner så RTBF1 i Belgien. Det højeste antal seere i den fransk talende del af Belgien.

FIFA TV's direktør, Niclas Ericson udtaler:

"Disse rekordstore tal viser bare, hvor populært fodbold og VM er i hele verden, fra Japan til Argentina. FIFA's tv-transmission af samtlige kampe gør slutrunden helt global og tilgængelig for fans over hele verden. Det spiller derfor en afgørende rolle i at støtte FIFA's hovedmission om at udvikle fodbold i hele verden," fortæller han til FIFA's officielle hjemmeside.

Ved VM 2014 har FIFA indgået tv-aftaler med mere end 160 licenstagere i hele verden inden for medie-hovedrettigheder.

Når det gælder licenser på tværs af TV, mobil, bredbånd og radio, så gælder det omkring 700 licenstagere.

Kilde: FIFA.com

Leave A Reply